Wejdź do pasjonującego świata IT!

BLOG IT GIRLS

RAPORT "Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji?"

Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki młodzież się uczy, pracuje i rozwija.Współczesna młodzież w Polsce coraz częściej korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, zmieniając swoje podejście do edukacji, pracy i codziennego życia. Fundacja IT Girls oraz Nationale-Nederlanden, przy wsparciu Campus AI, wspólnie działając na rzecz edukacji technologicznej i odpowiedzialnego podejścia do innowacji, zaprezentowały raport „Pokolenie AI. Jak młodzież korzysta ze sztucznej inteligencji?”.

Kobiety inspiracje

Silevis x IT Girls

Z okazji Tygodnia Inspiracji z radością przedstawiamy Wam dwie inspirujące kobiety pracujące w naszej partnerskiej firmie Silevis: Paulinę Bałę, która pełni rolę QA Engineerki oraz Wiktorię Szreder, która zajmuje stanowisko Junior Software Engineerki. Porozmawiałyśmy z Pauliną i Wiktorią o wyzwaniach, jakie stoją przed kobietami pracującymi w branży IT. Wywiad znajdziecie poniżej. Zachęcamy do lektury! 

Jak nowoczesne technologie ułatwiają naukę języków obcych

Autorka tekstu: Pryscylla Kurkus

Prawdopodobnie każdy z nas usłyszał kiedyś słowa “Zostaw ten telefon/komputer i wracaj do nauki angielskiego na jutro!” 😀 I pewnie niejedna z nas pomyślała, że wkuwanie słówek i struktur gramatycznych jest ostatnią rzeczą, dla której zostawi swoją ulubioną grę czy serial. Mamy dobre wieści! – obecnie jest wiele technologicznych usprawnień, które pomogą nam przy nauce dowolnego języka obcego! 

Moja podróż z Salesforce: Odkrywanie nowych technologii w świecie IT

Autorka tekstu: Emilia Śledzińska

Ponad rok temu postawiłam sobie odważny cel: po ponad dekadzie pracy w obszarze marketingu, zdecydowałam się na zmianę. Chciałam odkrywać nowe technologie, pracować bliżej projektów IT i wdrażać innowacyjne rozwiązania w firmach. To właśnie wtedy odkryłam Salesforce – platformę, która okazała się być czymś znacznie więcej niż tylko narzędziem CRM. Dziś chciałabym podzielić się z Tobą moimi doświadczeniami i wskazówkami, które mam nadzieję okażą się pomocne, jeśli także zechcesz zgłębić tajniki tego, jak się okazało, fascynującego świata.

Dlaczego w IT pracuje tak mało kobiet?

Autorka tekstu: Barbara Laskowska

Gdy informuję kogoś o swoim zawodzie w odpowiedzi często słyszę “Kobieta w roli informatyka? To takie niespotykane!”. Nie słyszałam, by takie zaskoczenie wyraził ktoś na wieść o zawodzie nauczycielki, lekarki czy księgowej. Badania z 2020 roku wykazały, że w Polsce w sektorze IT kobiety stanowią mniej niż 10%. 

Dlaczego ten zawód jest tak zdominowany przez mężczyzn? Czy na zdolności analityczne i matematyczne wpływa poziom testosteronu? A może do podłączenia kilku kabli wymagana jest większa masa mięśniowa? Co tak naprawdę wpływa na sytuację kobiet w świecie technologii?

Aż nieprawdopodobne wydaje się, że dziecko może usłyszeć takie słowa od rodziców. Niestety, ale zdarza się to bardzo często. Dziewczynki słyszą takie stwierdzenia nie tylko od rodziców, ale i od nauczycieli oraz innych bliskich im osób. 

Raport Perspektyw pt. „Potencjał kobiet dla branży informatycznej” jasno wskazuje, że studentki są zniechęcane do podjęcia nauki na kierunkach ścisłych. Aż co czwarta badana wskazała, że jej bliscy odwodzili ją od wyboru kierunku ścisłego. A co dziesiąta wprost usłyszała, że studia z obszaru STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) nie są dla kobiet! 

A jak było u Was? Miałyście wsparcie swoich bliskich? Czy jako mężczyźni wspieracie swoje córki/ partnerki/ koleżanki w ich wyborach związanych z karierą i studiami? 

Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami w mediach!

Matematyka, fizyka? "To nie dla Ciebie, córuś!" Co czwarta studentka przyznaje, że jej bliskie otoczenie odwodziło ją od podjęcia studiów na kierunkach ścisłych.

Już sześcioletnie dziewczynki wierzą, że błyskotliwość jest cechą typową dla chłopców.

Jak pokazują wyniki badania zespołu Lin Bian, już sześcioletnie dziewczynki wierzą, że błyskotliwość jest cechą typową dla chłopców. Co ciekawe dziewczynki trafnie wskazują, że mają lepsze wyniki w nauce niż chłopcy, ale nie przypisują tego swoim możliwościom intelektualnym. 

Co gorsza dalsze badania pokazały, iż za tym przekonaniem idą również konkretne działania. Dziewczynki rzadziej podejmują się wyzwań prezentowanych im jako zadania dla osób mądrzejszych. Często się zdarza, że to już na tym etapie część dziewczynek porzuca swoje marzenia o wyborze zawodów stereotypowo uważanych za męskie.

Wyniki tych badań dały nam dużo do myślenia. Dlatego też działaniami naszej fundacji chcemy objąć również tą najmłodszą cześć naszego społeczeństwa. Zacznijmy głośno o tym mówić i wspólnie zmieniać stereotypy w których żyjemy. 

A jak było u Was, pamiętacie? Uważacie, że walka z takimi stereotypami jest potrzebna? Podzielcie się z nami swoimi historiami i przemyśleniami w naszych mediach !