Czy wiesz, że już 6 letnie dziewczynki wierzą w stereotypy związane z płcią?

breaking stereotypes

walczymy ze stereotypami

Pierwszym krokiem do poprawy problemu, jest jego poznanie. W naszym cyklu edukacyjnym „BREAKING STEREOTYPES” przedstawiamy Wam krzywdzące stereotypy, związane zarówno z zawodami technologicznymi jak i płciami. Podejmijcie razem z nami walkę!

Dlaczego w IT pracuje tak mało kobiet?

Autorka tekstu: Barbara Laskowska

Gdy informuję kogoś o swoim zawodzie w odpowiedzi często słyszę “Kobieta w roli informatyka? To takie niespotykane!”. Nie słyszałam, by takie zaskoczenie wyraził ktoś na wieść o zawodzie nauczycielki, lekarki czy księgowej. Badania z 2020 roku wykazały, że w Polsce w sektorze IT kobiety stanowią mniej niż 10%. 

Dlaczego ten zawód jest tak zdominowany przez mężczyzn? Czy na zdolności analityczne i matematyczne wpływa poziom testosteronu? A może do podłączenia kilku kabli wymagana jest większa masa mięśniowa? Co tak naprawdę wpływa na sytuację kobiet w świecie technologii?

Aż nieprawdopodobne wydaje się, że dziecko może usłyszeć takie słowa od rodziców. Niestety, ale zdarza się to bardzo często. Dziewczynki słyszą takie stwierdzenia nie tylko od rodziców, ale i od nauczycieli oraz innych bliskich im osób. 

Raport Perspektyw pt. „Potencjał kobiet dla branży informatycznej” jasno wskazuje, że studentki są zniechęcane do podjęcia nauki na kierunkach ścisłych. Aż co czwarta badana wskazała, że jej bliscy odwodzili ją od wyboru kierunku ścisłego. A co dziesiąta wprost usłyszała, że studia z obszaru STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka) nie są dla kobiet! 

A jak było u Was? Miałyście wsparcie swoich bliskich? Czy jako mężczyźni wspieracie swoje córki/ partnerki/ koleżanki w ich wyborach związanych z karierą i studiami? 

Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami w mediach!

Matematyka, fizyka? "To nie dla Ciebie, córuś!" Co czwarta studentka przyznaje, że jej bliskie otoczenie odwodziło ją od podjęcia studiów na kierunkach ścisłych.

Już sześcioletnie dziewczynki wierzą, że błyskotliwość jest cechą typową dla chłopców.

Jak pokazują wyniki badania zespołu Lin Bian, już sześcioletnie dziewczynki wierzą, że błyskotliwość jest cechą typową dla chłopców. Co ciekawe dziewczynki trafnie wskazują, że mają lepsze wyniki w nauce niż chłopcy, ale nie przypisują tego swoim możliwościom intelektualnym. 

Co gorsza dalsze badania pokazały, iż za tym przekonaniem idą również konkretne działania. Dziewczynki rzadziej podejmują się wyzwań prezentowanych im jako zadania dla osób mądrzejszych. Często się zdarza, że to już na tym etapie część dziewczynek porzuca swoje marzenia o wyborze zawodów stereotypowo uważanych za męskie.

Wyniki tych badań dały nam dużo do myślenia. Dlatego też działaniami naszej fundacji chcemy objąć również tą najmłodszą cześć naszego społeczeństwa. Zacznijmy głośno o tym mówić i wspólnie zmieniać stereotypy w których żyjemy. 

A jak było u Was, pamiętacie? Uważacie, że walka z takimi stereotypami jest potrzebna? Podzielcie się z nami swoimi historiami i przemyśleniami w naszych mediach !