BLOG
Moja podróż z Salesforce: Odkrywanie nowych technologii w świecie IT
17.06.2024, czas czytania: ok 5 minut
Moja podróż z Salesforce: Odkrywanie nowych technologii w świecie IT
Ponad rok temu postawiłam sobie odważny cel: po ponad dekadzie pracy w obszarze marketingu, zdecydowałam się na zmianę. Chciałam odkrywać nowe technologie, pracować bliżej projektów IT i wdrażać innowacyjne rozwiązania w firmach. To właśnie wtedy odkryłam Salesforce – platformę, która okazała się być czymś znacznie więcej niż tylko narzędziem CRM. Dziś chciałabym podzielić się z Tobą moimi doświadczeniami i wskazówkami, które mam nadzieję okażą się pomocne, jeśli także zechcesz zgłębić tajniki tego, jak się okazało, fascynującego świata.
Czy wiesz co to CDP?
CDP (Customer Data Platform) to narzędzie, które integruje, organizuje i analizuje dane o klientach z różnych źródeł, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, media społecznościowe, maile, transakcje offline i wiele innych. CDP umożliwia firmom tworzenie kompleksowych profili klientów, co pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb, preferencji i zachowań. Dzięki temu można efektywniej optymalizować doświadczenia klientów w czasie rzeczywistym na całym etapie tzw. podróży klienta. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ chęć pracy z tego typu narzędziem spowodowała, że zaczęłam szukać. Szukać rozwiązania, którego mogłabym się nauczyć i następnie wdrażać je w firmach. Po co? Aby pomóc firmom rosnąć: rozwijać się, zdobywać nowe rynki, zwiększać sprzedaż.
Jednym z przykładów CDP jest rozwiązanie oferowane właśnie przez Salesforce, które wykorzystuje narzędzie do automatyzacji marketingu, aby w połączeniu z narzędziem do zbierania, ujednolicania i analizowania danych, wyposażyć firmy w potężne, kompleksowe rozwiązanie.
Czy ktoś słyszał o Salesforce?
Świat biznesu jest niezwykle rozległy, a tym co napędza firmy są ich klienci. Dobra organizacja w zakresie zarządzania klientami to klucz do sukcesu. Wyobraź sobie firmę oferującą różne produkty i mającą wielu klientów pochodzących z różnych części świata. To mnóstwo ludzi z różnymi potrzebami! W tym miejscu z pomocą przychodzi Salesforce, czyli superinteligentne narzędzie, które pomaga firmom uszczęśliwiać swoich klientów 😉 Salesforce daje tym firmom przewagę w postaci scentralizowanych danych, dzięki czemu wszystkie informacje o klientach są skonsolidowane na jednej platformie – jedynym źródle prawdy.
Salesforce to nie tylko miejsce, w którym gromadzi się dane o klientach. To cały system narzędzi, które umożliwiają zarządzanie danymi, wykorzystując sztuczną inteligencję w celu tworzenia lepszego doświadczenia dla klientów. W ramach platformy znajdziemy różnorodne chmury (Clouds), takie jak Sales Cloud, Service Cloud, Marketing Cloud czy Commerce Cloud – każda dedykowana innemu obszarowi działalności, a jednocześnie będąca częścią większego ekosystemu.
Sales Cloud umożliwia skuteczne zarządzanie kontaktami, ofertami i zamówieniami, a także monitorowanie wydajności sprzedaży. Service Cloud pozwala firmom dostarczać doskonałą obsługę klienta poprzez efektywne zarządzanie zgłoszeniami i bazą wiedzy. Marketing Cloud, moja ulubiona część, umożliwia automatyzację marketingu, personalizację kampanii i analizę danych, co pozwala na bardziej efektywną komunikację z klientami. Commerce Cloud natomiast wspiera sprzedaż online, umożliwiając firmom szybkie uruchamianie sklepów internetowych i dostarczanie spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.
Wyobraź sobie…
Pewnego dnia Anna, entuzjastyczna klientka pewnego sklepu internetowego, z zaciekawieniem przeglądała oferty butów trekkingowych. Ponieważ Anna lubi korzystać z aplikacji, informacje o nowościach pojawiają się w jej telefonie. Anna najczęściej ogląda produkty związane ze wspinaczką górską, a jej dotychczasowe zakupy potwierdzają te upodobania, dlatego gdy Anna wchodzi do sklepu internetowego, widzi zdjęcia tychże produktów w pierwszej kolejności, a główny banner, który widzi zaraz po wejściu przedstawia zapierający dech w piersiach widok ze szczytu jednych z najwyższych gór świata. Wpatrzona w ekran, pełna oczekiwań, Anna dodawała kolejne produkty do koszyka. Jednak, jak to często bywa, życie potrafi zaskoczyć. Nagły telefon wyrwał Annę z aktualnie wykonywanej czynności, po czym Anna zupełnie zapomniała o wcześniejszych zakupach. Ale sklep, w którym przed chwilą Anna oglądała produkty sportowe, nie zapomniał o niej. Kilka godzin później Anna otrzymała maila przypominającego o porzuconym koszyku. Po chwili zastanowienia postanowiła wrócić do sklepu i dokończyć zakupy. Po wybraniu odpowiednich produktów, zrealizowała zamówienie i czekała na dostawę. Po dwóch dniach paczka dotarła do jej drzwi.
Niestety, kilka tygodni później, jeden z produktów w trakcie użytkowania uległ drobnemu zniszczeniu. Niezrażona Anna, skontaktowała się z działem obsługi klienta, w którym otrzymała szybką i bezbolesną pomoc (przedstawiciel firmy, z którym Anna rozmawiała nie musiał dopytywać o szczegóły – wiedział bowiem kiedy i jakie produkty Anna kupiła). W krótkim czasie wadliwy produkt został naprawiony. Anna dodatkowo otrzymała zniżkę na kolejne zakupy, co ją niezwykle ucieszyło.
Dzięki integracji narzędzi, Anna była w stanie przejść przez cały proces zakupowy bezproblemowo, a obsługa klienta była gotowa, by sprawnie udzielić pomocy. To właśnie ta kompleksowa obsługa sprawiła, że Anna czuła się zaopiekowana i doceniona jako klientka. Ale to tylko namiastka tego, jakie doświadczenia można stworzyć wykorzystując dobrze zaprojektowane rozwiązania Salesforce.
Jak zacząć?
Jeśli myślisz o zmianie kariery zawodowej albo dopiero wchodzisz na rynek pracy, jeśli nowe technologie są Ci bliskie, a powyższy opis (wciąż dość uproszczony) możliwości i funkcjonalności rozwiązań Salesforce wydaje Ci się atrakcyjny – to może być to dla Ciebie ciekawy kierunek rozwoju. Jak więc zacząć? Nic prostszego!
1. Po pierwsze: Platforma Trailhead.
Na platformie Trailhead można rozpocząć swoją naukę od podstaw. Platforma jest bezpłatna, wystarczy założyć konto i zacząć się uczyć. Wiedza podzielona jest na obszary tematyczne w formie krótkich artykułów, dzięki czemu łatwo się je czyta. Ponadto w trakcie nauki zdobywasz punkty i odznaki, co sprawia, że proces ten jest nie tylko łatwy, ale również niezwykle motywujący. Więcej informacji znajdziesz tu: https://trailhead.salesforce.com/
2. Po drugie: Communities.
Salesforce to nie tylko narzędzie – to również społeczność. Warto dołączyć do lokalnych grup, w których szybko się zainspirujesz i nawiążesz pierwsze kontakty. Na spotkaniach członkowie dzielą się swoimi doświadczeniami, dają wskazówki, są otwarci na nowe osoby, które dopiero zaczynają swoja przygodę. Znajdź więc najbliższą grupę w Twojej okolicy i nie wahaj się dołączyć – po to te grupy przecież powstały!
3. Po trzecie: Eventy.
W Polsce jest kilka wydarzeń, w których warto uczestniczyć. Jednym z nich jest największe wydarzenie Salesforce World Tour Essentials (więcej o wydarzeniu i zapisy na stronie: https://invite.salesforce.com/world-tour-essentials-warszawa-2024/ArlanisReply). Na tego typu eventach będziesz mieć niezwykłą okazję do wysłuchania interesujących prelekcji, zobaczenia na żywo demo – ciekawych rozwiązań zastosowania Salesforce w różnych branżach. Poznasz entuzjastów, porozmawiasz z liderami, zaprzyjaźnisz się.
4. Po czwarte: Bring Women Back to Work
Jeśli miałaś przerwę w karierze zawodowej, polecam również zapoznanie się z programem Bring Women Back to Work. Program BWBW to inicjatywa mająca na celu wspieranie kobiet w powrocie do pracy po przerwie zawodowej. Program skupia się na tworzeniu możliwości dla kobiet, które z różnych powodów zdecydowały się na przerwę w karierze zawodowej, takiej jak opieka nad dziećmi, opieka nad członkiem rodziny czy inne zobowiązania osobiste. Więcej o programie dowiesz się tutaj: www.bringwomenbacktowork.com
Zastanawiasz się jaka rola dla Ciebie będzie najlepsza?
Jeśli zastanawiasz się, jakie korzyści płyną z nauki Salesforce to warto wspomnieć o szerokim spektrum możliwości zawodowych.
Po pierwsze: możesz pracować zarówno w strukturach samego Salesforce, jak również u jednego z partnerów, który wdraża to rozwiązanie w innych firmach (tak jak ja zrobiłam). Możesz w końcu pracować w organizacji, która to rozwiązanie już posiada i potrzebuje wewnętrznego zespołu do jego obsługi.
Po drugie: role. Możesz zostać konsultantem pomagając firmom we wdrażaniu i dostosowywaniu platformy do ich potrzeb. Możesz też pracować jako analityk biznesowy, pomagając w zrozumieniu i optymalizacji procesów biznesowych. Opcji jest wiele: możesz zostać również deweloperem, architektem, administratorem… Więcej o karierze, dostępnych rolach i zadaniach w ramach każdej z tych funkcji przeczytasz na oficjalnej stronie tutaj: https://trailhead.salesforce.com/en/career-path
Nie mogłabym nie wspomnieć: kilka słów o automatyzacji marketingu
Ponieważ marketing to część mojego DNA, nie mogłabym nie wspomnieć więcej o automatyzacji marketingu 😉 Salesforce Marketing Cloud to platforma marketingowa, która umożliwia firmom tworzenie i zarządzanie kampaniami marketingowymi w różnych kanałach komunikacji. Jest to część ekosystemu Salesforce.
Główne funkcje Salesforce Marketing Cloud obejmują automatyzację marketingu (platforma umożliwia tworzenie zautomatyzowanych kampanii marketingowych opartych na zachowaniach i interakcjach klientów). Dzięki MC zaprojektujesz personalizację komunikacji (dzięki szczegółowym danym o klientach możliwe jest personalizowanie treści i ofert, co zwiększa zaangażowanie klientów i wpływa na skuteczność kampanii), stworzysz segmentację odbiorców (np. dzielenie bazy na podstawie różnych kryteriów, w tym behawioralnych, co umożliwia bardziej ukierunkowane i skuteczne komunikaty), a także będziesz śledzić wyniki prowadzonych działań (w tym m.in. wskaźniki otwarcia e-maili, kliknięć, konwersji i wiele innych). Dzięki rozbudowanej analityce i raportowaniu firmy mogą lepiej rozumieć zachowania swoich klientów i podejmować trafniejsze decyzje marketingowe.
Czy było warto?
Praca z Salesforce, zwłaszcza w obszarze Marketing Cloud, przynosi mi ogromną satysfakcję. Automatyzacja marketingu to nie tylko narzędzie, ale również sposób na bardziej efektywną komunikację z klientami i budowanie długotrwałych relacji, to cały ekosystem możliwości, integracji. Posiadając biznesowe doświadczenie i wiedzę techniczną zyskujesz holistyczne spojrzenie na całą organizację, jej otoczenie i potrzeby, aby na tej podstawie budować strategie rozwoju firm. I to sprawia, że uwielbiam swoją pracę 😉
Jeśli więc szukasz nowych wyzwań, chcesz zgłębiać tajniki nowoczesnych technologii i być częścią dynamicznej społeczności IT, Salesforce może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.
Zacznij od małych kroków – poznaj podstawy Salesforce, zdobądź pierwsze certyfikaty i stopniowo rozwijaj swoje umiejętności. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest nie tylko wiedza teoretyczna, ale także praktyczne doświadczenie i chęć ciągłego rozwoju. Salesforce to nie tylko platforma do zarządzania danymi, ale cały ekosystem, który oferuje praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju zawodowego i osobistego. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z technologią, czy jesteś doświadczonym specjalistą, Salesforce zapewnia miejsce dla każdego, kto chce być częścią dynamicznego świata IT i tworzyć innowacyjne rozwiązania.
Jeśli będziesz mieć pytania, albo wciąż nie wiesz jak zacząć – daj mi znać. Chętnie pomogę.
Do zobaczenia!
Emilia Śledzińska, Salesforce Business Consultant @ Arlanis Reply
Linkedin: www.linkedin.com/in/emiliasledzinska
Emilia Śledzińska
Salesforce Marketing Cloud Competency Lead @ Arlanis Reply
Pomagam organizacjom i menadżerom w doborze i wdrożeniu narzędzi Salesforce, dzięki czemu firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi i osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. Specjalizuję się w Salesforce Marketing Cloud – rozwiązaniu do automatyzacji marketingu wykorzystującego sztuczną inteligencję, które pomaga tworzyć spersonalizowane podróże klientów, zbierać i analizować dane o klientach, a także angażować klientów w różnych punktach styku z marką, aby ostatecznie zwiększyć skuteczność działań marketingowych firmy.