Cykl edukacyjny przedstawiający kobiece wzorce z obszaru STEM
*STEM - nauka, technologia, inżynieria i matematyka

women in stem

Einstein. Newton. Tesla. Gates. Banach. Jobs. Hawking. Można tak wymieniać w nieskończoność. Jednak ilu z tych znanych, wybitnych naukowców i wynalazców było, bądź jest kobietami? Tego właśnie brakuje w polskiej edukacji. Nauki o kobiecych wzorcach i autorytetach w świecie technologii i nauki. Przecież to nie jest tak, że tych kobiet nie ma. Jest ich wiele i to właśnie w naszym cyklu edukacyjnym pt. „WOMEN IN STEM” pragniemy pokazać.

Posty zebrane w postaci przewodnika można śledzić na naszym Instagramie i mediach.

kobiety inspiracje

EDITH CLARKE

„Zawsze chciałam zostać inżynierem, ale uważałam, że kobiety nie powinny zajmować się takimi rzeczami, jak studia inżynierskie.” ~ Edith Clarke. Pomimo tych słów, kilkanaście lat później Edith Clarke została pierwszą kobietą na świecie, która uzyskała tytuł magistra inżyniera elektrotechniki. I to nie z byle jakiej uczelni, ponieważ ukończyła MIT (Massachusetts Institute of Technology). 

Edith Clarke została osierocona przez rodziców w wieku zaledwie 12 lat, jej wychowanie przejęła rodzona siostra. W wieku 18 lat, wykorzystała spadek po rodzicach do ukończenia Vassar College. Wkrótce po ukończeniu studiów rozpoczęła pracę jako menedżer całkowicie żeńskiego zespołu „ludzkich komputerów” w AT&T. Chcąc robić to, czego „kobiety nie powinny robić”, zapisała się na MIT i skończyła studia ze świetnymi wynikami. Nikt w Stanach niestety nie chciał zatrudnić kobiety inżyniera. W związku z tym przyjęła posadę w General Electrics jako nadzorująca komputery. W trakcie pracy w GE Edith wynalazła tzw „The Clarke Calculator”. To graficzne urządzenie potrafiło rozwiązywać równania hiperboliczne 10 razy szybciej od wcześniej wykorzystywanych metod. 

Edith była jednak niezadowolona brakiem możliwości pracy jako inżynier oraz niskimi zarobkami w porównaniu do swoich kolegów. Postanowiła opuścić USA i nauczać fizyki w Stambule. Po kilku latach wróciła jednak do USA, gdzie zatrudniło ją ponownie General Electric, tym razem jednak na upragnionym stanowisku inżyniera elektryka. 

Słyszeliście wcześniej o Edith Clarke? A może macie własną kobietę inspirację, którą chcielibyście przedstawić światu? 

Zobaczcie więcej kobiet inspiracji w naszym cyklu na instagramie i facebooku.

ADA LOVELACE

Lady Ada Lovelace (1815 – 1852), urodzona w Londynie. 

Od wczesnego wieku wykazywała dar oraz pasję do matematyki i poezji. Ada uznawana jest za pierwszą na świecie programistkę komputerową. Zasłynęła dzięki swoim notatkom, wśród których znajdował się pierwszy opublikowany algorytm napisany z zamiarem wykonania na maszynie zwanej silnkiem analitycznym. W publikacji opisuje ona algorytm do obliczenia liczb Bernoulliego. Maszyna na którą został napisany alogrytm uznawana jest za pierwszy komputer uniwersalny. Wynaleziona została przez jej przyjaciela, matematyka i wynalazcę Charlesa Babbage’a. Urządzenie nie zostało nigdy zbudowane, więc algorytm także nie został przetestowany. 

Algorytm Lovelace wkrótce został uznany za pierwszy na świecie program komputerowy. Na jej cześć 10 grudnia 1980 Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zatwierdził opis nowego języka programowania nazwanego Ada. Znaliście wczśniej postać Ady?

GRACE HOPPER

Grace Hopper urodziła się w 1906 w Stanach Zjednoczonych. Studiowała na Yale, gdzie zdobyła najpierw tytuł magistra, a następnie doktora matematyki. Została w ten sposób pierwszą kobietą z tytułem doktora matematyki tej uczelni. 

Hopper wraz ze swym zespołem stworzyła pierwszy w historii kompilator komputerowy, który stał się prekursorem dla języka programowania COBOL (Common Business Oriented Language). Wraz z Richardem Miltonem Blochem i Robertem Campbellem stworzyła kalkulator mechatroniczny Mark 1. Kalkulator tez jest protoplastą dzisiejszych komputerów i był wykorzystywany podczas działań II wojny światowej. Grace jest autorką ponad 500-stronicowego podręcznika, w którym wyszczególniła podstawowe zasady działania maszyn komputerowych. 

Jako pierwsza wprowadziła także określenie “bug” dla błędów w kodzie. Wiąże się z tym zabawna anegdota. Rzekomo pewnego dnia przy pracy nad sprzętem komputerowym Mark II, do wnętrza wleciała ćma, która spowodowała zwarcie. Od tego momentu Grace spopularyzowała określenie „bug” (bug z angielskiego to robak), które odnosi się do błędu programu komputerowego. 

Znaliście wcześniej pochodzenie tego popularnego terminu informatycznego ? Więcej ciekawostek i kobiet inspiracji na naszych mediach społecznościowych!

MARGARET HAMILTON

Margaret Hamilton to amerykańska programistka, inżynier systemów i założycielka dwóch firm technologicznych. Znacznie przyczyniła się do powodzenia misji Apollo NASA. Urodziła się w Paoli, w stanie Indiana w 1936 roku. W 1960 roku zajęła tymczasowe stanowisko w MIT, aby opracować oprogramowanie do przewidywania pogody na komputerach. Później pracowała ona nad projektem SAGE w Lincoln Lab. Zajmowała tam stanowisko programisty. Zespół miał napisać oprogramowanie, które miało wykrywać wrogie siły lotnicze. SAGE został użyty w celach wojskowych podczas zimnej wojny. 

Jej praca przy projekcie SAGE była szeroko doceniana i wkrótce Hamilton została dyrektorem działu inżynierii oprogramowania w MIT. Jej zespół stworzył pokładowe oprogramowanie lotnicze, umożliwiające realizację misji Apollo. W 2016 roku prezydent Barack Obama odznaczył Margaret Medalem Wolności w podziękowaniu za jej pracę, która doprowadziła do sukcesu misji NASA na Księżyc. 

Na zdjęciu widoczna jest Margaret stojąca obok wydrukowanego kodu programu nawigacyjnego, który ona i jej zespół MIT napisali dla projektu Apollo. Nazwiska załogi Apollo 11 zna każdy, teraz należy również zapamiętać Margaret Hamilton. Znaliście już jej postać ? 

CAROL SHAW

Carol Shaw (urodzona w 1955) jest jedną z pierwszych kobiet, które programowały i projektowały gry video. Uzyskała ona tytuł magistra z informatyki na uniwersytecie Berkley i szybko zaczęła pracę w Atari. 

Jej najsłynniejsze dzieło to River Raid. River Raid to gra komputerowa z gatunku shoot ’em up, wydana w roku 1982 przez firmę Activision na konsolę Atari 2600. Gra polega na obserwowaniu akcji gry z perspektywy lotu ptaka i kontrolowaniu myśliwca lecącego nad rzeką i zdobywania punktów za zestrzeliwanie wrogich maszyn. W czasach pracy w Atari Carol zaprojektowała wiele gier, w tym: 3-D Tic-Tac-Toe (1978) i Video Checkers (1980), obydwie gry były wydane na Atari 2600. Jednak żadna z tych gier nie odniosła takiego sukcesu jak River Raid. 

W 2017 roku, Carol Shaw otrzymała nagrodę „Icon Award” na „The Game Awards” (nagrodę ikony branży gier). W tym samym roku oddała ona do muzeum swoje pamiątki związane z grami i ich tworzeniem, w tym gry, pudełka, kod źródłowy i projekty. Są one dostępne do obejrzenia w Strong National Museum of Play w Nowym Jorku.